Ahli Bait

Ahli Bait

Sunday 2 August 2009

LIMA JENIS DAN CONTOH SABAR YANG TERBAIK...


SABAR
merupakan salah satu sifat manusia.Ia bererti untuk melawan dan menahan sesuatu perkara yang tak disukai kepada disukai oleh ALLAH..Sifat ini mestila ada pada setiap diri manusia yang beriman..Didalam HADIS ade menyebutkan "SABAR ITU SEPARUH DARIPADA IMAN"

Didalam AL-QURAAN telah memerintahkan kita supaya bersifat sabar...Antaranya yang bermaksud "Hai orang-orang beriman, bersabarlah dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap sedia (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung." (Ali-Imran:200)

Cendiakawan islam ada mengariskan sifat sabar kepada beberapa jenis,iaitu...

1-Sabar terhadap kesusahan dan bala bencana yang menimpa pada manusia biase,bahkan juga dikalangan Nabi...
( Antara yang dirumuskan Al-Quraan ialah sabar dalam bentuk ini termasukla kesabaran didalam bentuk kefakiran,kelaparan,kesakitan ketika peperangan dan ketakutan,kehilangan wang harta benda dan segalanya...)

2-Sabar terhadap keinginan nafsu yang menjadi keinginan syaitan.Antaranya sabar atas tarikan dan rututan nafsu yang rendah dan hina,termasuk bersabar untuk menahan perasaan marah...

3-Sabar terhadap kemewahan dan bersabar terhadap keistimewaan orang lain...

4-Sabar terhadap ketaatan yang sememangnya banyak dugaan.Nafsu itu tabiatnya liar dan tidak suka kepada ketenangan.malah malas pula untuk melakukan ketaatan.. ( kesabaran ini memerlukan tiga peringkat.... )

*sebelum dapat melaksanakan sesuatu ketaatan,perlulah memperbaiki niat dan ikhlas,dan sabar kepada riak yang merosakkan dan sabar untuk menguatkan keazaman..
*ketika mengerjakan ketaatan,hendaklah senbtiase berjaga dan berwaspada daripada faktor yang boleh melemahkan...
*Selepas mengerjakanya hendakla bersifat sabar daripada melakukan sesuatu yang membatalkan Amal ketaatanya...

5-Sabar terhadap kesusahan dan kepayahan berdakwah kejalan ALLAH.Dakwah kejalan ALLAH adalah sutu usha yang mulia,suci dan murni.Ia adalah warisan daripade Rasul dan Nabi,mempunyai halangan dari musuh yang terbukti kebenaran dan kebaikanye...

( * Harus diingat dakwah kejalan ALLAH dan agama-Nya sangat bertentangan dengan keinginan dan hawa nafsu , dengan adat dan tradisi, keseronokan dan kerehatan, pangkat dan kedudukan, bahkan kekayaan dan kekuasaan....)

WALLAHUALAM....





0 comments:

Post a Comment